Blogi

Älä palvele harmaata massaa vaan kohdenna kampanjasi ihmiselle

Massaviestinnän aika on ohi. Markkinoinnin suunnittelun tulee keskittyä palvelemaan oikeaa ihmistä, oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan – koska nyt se on mahdollista.

Digitaalisten kanavien ja markkinointiautomaatioon perustuvan viestinnän suunnittelu vaatii uudenlaista ajattelua. Keskiarvoista koostuvien kohderyhmien sijaan suunnittelun tulee keskittyä tarkemmin juuri tietynlaisten, yksilöityjen mallihenkilöiden löytämiseen.

Esittelen tässä kirjoituksessa yksinkertaisen prosessin, jonka vaiheet toteuttamalla sinä ja organisaatiosi saatte hyvin käytännönläheisen työkalun arkiviestinnän toteuttamiseen ja kampanjasuunnitteluun. Mukana hyödyllisiä linkkejä, jotta pääset käytännön tekemisen ääreen heti tekstin luettuasi.

1. Aloita itsetutkiskelulla – Miksi olette olemassa ja keitä varten?

Kysy itseltäsi, mitkä ovat sinun tai organisaatiosi tavoitteet? Mikä on se asia mitä myyt? Mitä ongelmia se ratkaisee, mitä iloa se tuottaa?

Olkoon sinun tai organisaatiosi tuote mitä vaan – tavara, palvelu tai ideologia, kerro sen olemassaololle syy. Miksi sitä tarvitaan, miksi ihmiset sitä haluavat?

Kirjoita lyhyt vastaus ja tee siitä niin yleiskielinen, että alaasi tuntematonkin ymmärtää sen. Testaa esittämällä se työtäsi tuntemattomalle sukulaiselle tai ystävälle.

2. Sukella dataan ja selvitä yleisösi perustiedot

Selvitä itsellesi kuka tuotteestasi on kiinnostunut? Osaatko nimetä henkilöitä, joille tuotteesi on tärkeä? Missä elämäntilanteessa sitä tarvitaan, minkälaisille ihmisryhmille tuotteestasi on eniten hyötyä?

Käytä hyödyksesi kaikki asiakkaistasi tallentunut tieto. Löydät sitä verkkopalvelusi tai sosiaalisen median tilastoista tai muusta keräämästäsi asiakastiedosta. Hyödynnä myös avoimia tilastoja ja tutkimustuloksia.

Tutki minkälaista ikä-, paikkakunta- ja sukupuolitietoja tilastoistasi löytyy. Google Analytics ja Alexa tuntevat yllättävän hyvin nämä. Ovatko jotkin ryhmät erityisen suuresti edustettuina?

Tutki minkälaisia käyttäytymismalleja lukijasi noudattavat. Onko sivuillasi aina samaan aikaan liikennettä, ovatko jonkun aihealueen sisällöt erityisen suosittuja? Dominoiko joku somekanava tai linkittääkö joku palvelu tai tietyt ihmiset sisältöjäsi? Miten he liikkuvat palvelussasi sivulta toiselle?

Koosta keskeiset huomiosi taulukkoon.

3. Tee nopea ja keveä tutkimus uudesta yleisöstä

Mieti keitä et tavoita? Onko jokin sinulle tärkeä kohdeyleisö asiakaskunnassasi selkeästi aliedustettuna? Voisiko tuotteesi kiinnostaa jotain sellaista henkilöä, jota et ole aikaisemmin tavoittanut?

Mieti mitä haluaisit tietää ihmisestä, joka on kiinnostunut tuotteestasi, palvelustasi tai ideologiastasi. Minkä ikäinen hän on, missä asuu? Mitä hän tekee työkseen ja minkä kokoisessa yrityksessä? Miten hän viettää päivänsä? Mitä haaveita tai haasteita hänellä on elämässään?

Parhaimman käsityksen uudesta uudesta yleisöstä saat, kun kohtaat oikeita ihmisiä. Hakeudu paikkaan, jossa voit tavata kohdehenkilösi tyyppisiä ihmisiä, hankkiudu juttusille ja haastattele ihmisiä, jo kymmenkuntakin vastausta riittää.

Voit tehdä tutkimuksen myös verkossa tai täydentää sillä henkilökohtaisia haastatteluja. Voit kohdentaa sosiaalisen median mainostyökaluilla kyselyn haluamasi tyyppisille asiakastyypeille.

3. Luonnostele ja esittele mallihenkilöt organisaatiollesi

Kun sinulla on hyvä ymmärrys nykyisistä ja uusista asiakkaistasi, voit luoda aineiston pohjalta 2-5 erilaista mallihenkilöä.

Tee jokaisesta mallihenkilöstä kortti alla kuvatun mallin mukaan.

1) Keksi mallihenkilölle nimi ja lyhyt kuvausteksti.
2) Etsi luomasi mallihenkilön persoonaan sopiva kasvokuva.
3) Kirjoita lyhyt tarina mallihenkilöstä. Kerro mitä hän tekee kun herää, lähtee töihin, miten hän viettää aikaa perheen tai ystävien kanssa. Mitä lehtiä hän lukee, miten hän käyttää sosiaalista mediaa. Mistä hän tykkää ja mistä hän haaveilee. Mikä tuottaa iloa, mitä haasteita hänellä on elämässä?

Esimerkkki mallihenkilökortista.

Parhaimman tehon kortista saat, kun se on kaikkien käsillä ja nähtävissä jokapäiväisen työn lomassa. Jokaisen markkinointi- tai viestintäteon yhteydessä tulisi kysyä kenelle näistä henkilöistä viesti on suunnattu, käytämmeko nyt oikeaa kanavaa, lähetämmekö viestiä oikeaan aikaan? Mitä tämä henkilö viestistämme ajattelee, saako se hänet toimimaan?

Käynnistä kampanja nyt!

Digitoimisto Kehittämö tarjoaa käyttöösi erityisesti vaalikampanjointiin suunnitellun kotisivun. Sivusto on erittäin helppokäyttöinen ja edullinen (149€/vuosi). Saat kotisivun heti 14 päivän ilmaiseen koekäyttöön ja jos päätät tilata sivuston, niin varaamme niille haluamasi verkko-osoitteen (esim. ehdokkaanimi.fi) ja voit aloittaa kampanjoinnin.





Tutustu kampanjasivuihin maksutta




Mika Minkkinen

Mika Minkkinen

Suunnittelija, Toimitusjohtaja

Kommentoi