Blogi

Mikä on tärkeintä digipalvelutuotannossa?

Tärkeintä on hyvä kommunikaatio.

Miksi?

Koska digitekeminen on kompleksista hommaa – näin lievästi ilmaistuna. Turuilla ja toreilla on ymmärretty jo vuosisatoja, että jos jotain ranskanleivän viipalointia monimutkaisempaa haluaa saada aikaiseksi, kannattaa tuo jokin organisoida projektiksi.

Projektisoinnin seurauksena alkaa kuitenkin jonglooraus: tavoitteet, budjetti, teknologiat, ostaja, myyjä, aikataulu ja sidosryhmät täytyy saada pelaamaan yhteen. Paljon hanskattavaa pienelle ihmiselle.

Viime vuosisadalla jotkut fiksut nisäkäslajimme jäsenet huomasivat, että avain näiden osa-alueiden yhteensovittamiseen ei ole tähtien asento tai toimistoista avokonttoreihin siirtyminen: se on hyvä kommunikaatio. Tällä tietämyksellä varustautuneena nämä tulevat evangelistit päättivät kodifioida hyvän kommunikaation osaksi menetelmää.

Ketterät menetelmät nostavat hyvän kommunikaation tekemisen keskiöön. Nyt ketteryys on ollut osa suomalaisen ohjelmistokehityksen valtavirtaa jo vuosia. Kun vuosituhannen vaihteessa vain edistyksellisimmät tekijät olivat kuulleetkaan tästä paradigman muutoksesta,  nykyään ketteryyden hyödyntämättä jättäminen alkaa olla jo takapajuista. Menneeseen vesiputousmaailmaan ripustautuvat enää vanhentuneimmat ATK-konsultit ja (vähenevässä määrin) julkinen sektori.

Kehittämössä ketteriä menetelmiä on sovellettu jo pitkään. Ensialun harjoitusten tuskailu on pikkuhiljaa muuttunut iloksi; menetelmien edut on nähty käytännössä. Lisää näistä kokemuksista toisessa blogautuksessa!

Niko Myllynen

Niko Myllynen

Webintekijä, vesilläliikkuja

Kommentoi